Bio

Othiana Roffiel holds a Bachelor of Fine Arts from the Savannah College of Art and Design in Savannah, Georgia, where she was given the recognition of summa cum laude as well as the Outstanding Academic Achievement Award in Painting (2012). She was also the recipient of the Nancy N. Lewis Endowed Scholarship (2011-2012) and the Distinguished Scholars Award (2009-2012). She is currently a Jóvenes Creadores del FONCA scholarship recipient (2019-2020), an important production fellowship granted by the Mexican Government.

Roffiel’s work has been part of diverse exhibitions. Solo shows include: The Persistent Insistence of Play at Casa Equis in Mexico City, curated by Leslie Moody Castro (2019). Her work has also been shown in: Galería Karen Huber, as part of Nueva piel para una vieja ceremonia, curated by Luis Hampshire (Mexico City, 2019); FAIN art fair (Mexico City, 2019); Untitled (Open Space) at ICOSA Collective (Austin, TX, 2019); FAMA art fair (Monterrey, 2019); El castillo de los ladrillos rotos, a Guadalajara 90210 exhibition (CDMX, 2019); TRÁMITE art fair, under a proposal by ARTERIAM (Querétaro, 2019); an exhibition curated by KRSTO (Jesús Alberto Flores Martínez), as part of the project Cinco espacios en el quinto piso in Mexico City (2019), at the Ángeles Espinosa Yglesias Fine Arts Center in Mexico City (2015), at the Ashmore Gallery in Savannah (2012) and at the Masur Museum of Art in Monroe, Louisiana (2012). She was also part of Art Takes Times Square in New York (2012) and showed next to Laura Mosquera in the exhibition A Visceral Dialogue (2012).

Roffiel’s critical nature has pushed her to keep questioning not only the condition of painting, but of art in itself, which has materialized in the authorship of art criticism text published in specialized contemporary art magazines such as ARTPULSE Magazine (USA) and Artishock (Chile). Roffiel has written about Daniela Libertad, Fabiola Menchelli, Allan Villavicencio, Gwladys Alonzo, Yolanda Ceballos, Jerónimo Rüedi, Ana Segovia, Máximo González, Jill Magid, Fritzia Irízar, Art Basel 2016, Rafael Lozano-Hemmer, Mario García Torres, Allora & Calzadilla, Abraham Cruzvillegas, Proyecto Changarrito, and Under the Same Sun: Art From Latin America Today at the Solomon R. Guggenheim Museum, among others.


--


Othiana Roffiel (Ciudad de México, 1990) estudió Artes Visuales en el Savannah College of Art and Design en Georgia, EUA, donde se le otorgó el reconocimiento de summa cum laude y el Premio a la Excelencia Académica en Pintura (2012). Fue acreedora de las becas Nancy N. Lewis Endowed Scholarship (2011-12) y Distinguished Scholars Award (2009-12). Actualmente es becaria del programa Jóvenes Creadores del FONCA (2019-20).

Su trabajo ha formado parte de diversas exposiciones. Las muestras individuales incluyen: La persistente insistencia del juego en Casa Equis, curada por Leslie Moody Castro (CDMX, 2019). Su obra también ha sido expuesta en: El Museo de la Ciudad de México, como parte de 50 mujeres, 50 obras, 50 años (CDMX, 2020); Galería Karen Huber, como parte de Nueva piel para una vieja ceremonia, curada por Luis Hampshire (CDMX, 2019); la feria FAIN (CDMX, 2019); la exposición Untitled (Open Space) en ICOSA Collective (Austin, TX, 2019); la feria FAMA (Monterrey, 2019); en El castillo de los ladrillos rotos, muestra de Guadalajara 90210 (CDMX, 2019); en la feria TRÁMITE, como parte de la propuesta de ARTERIAM (Querétaro, 2019); en Cinco espacios en el quinto piso, curaduría de KRSTO/Jesús Alberto Flores Martínez (CDMX, 2019); en el Ángeles Espinosa Yglesias Fine Arts Center (CDMX, 2015); en la Ashmore Gallery (Savannah, GA, 2012); y en el Masur Museum of Art en (Monroe, Louisiana, 2012). También formó parte de Art Takes Times Square (Nueva York, 2012); y expuso junto a Laura Mosquera con la muestra A Visceral Dialogue (Savannah, GA, 2012).

La naturaleza crítica de Roffiel la ha llevado a seguir cuestionando no solo la condición de la pintura, sino del arte mismo. Esto se ha materializado en la autoría de textos de crítica de arte publicados en revistas especializadas como ARTPULSE (EUA) y Artishock (Chile). Roffiel ha escrito sobre Daniela Libertad, Fabiola Menchelli, Allan Villavicencio, Gwladys Alonzo, Yolanda Ceballos, Jerónimo Rüedi, Ana Segovia, Máximo González, Jill Magid, Fritzia Irízar, Art Basel 2016, Rafael Lozano-Hemmer, Mario García Torres, Allora & Calzadilla, Abraham Cruzvillegas, Proyecto Changarrito y Under the Same Sun: Art From Latin America Today en el Solomon R. Guggenheim Museum, entre otros.